مطالب

سفر لاغري با ازمپيك

سفر لاغری با اوزمپیک

عادات سالم هنگام استفاده از داروهای اوزمپیک یا سماگلوتید

سر و صدا در مورد داروهای کاهش وزن به لطف افراد مشهور و تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی که نتایج چشمگیر قبل و بعد آنها را تبلیغ می کنند، به اوج خود رسیده است. سماگلوتاید، که معمولا با نام های Ozempic و Wegovy شناخته می شود، مظنون اصلی در این داروهای کاهش وزن تزریقی است. احتمالاً تبلیغات «Ozempic» را شنیده‌اید و اگر مثل من هستید، نمی‌توانید این نام را از سرتان بیرون کنید.

اگرچه سماگلوتاید مدتی به عنوان یک داروی دیابت در بازار بوده است، اما در سال ٢٠٢١ توسط FDA به عنوان یک داروی ضد چاقی تایید شد. و نتيجه هاي اعلام شده اش كاملا واقعی است. بر اساس یک مقاله سي ان ان، تخمین زده می شود که ١.٧٪؜ از آمریکایی ها در سال ٢٠٢٣ ازمپيك (سماگلوتاید) تجویز شده استفاده كرده اند، که در طول پنج سال گذشته ٤٠ برابر شده است

ازمپيك دسته ای از داروهای مورد استفاده برای درمان دیابت نوع ٢ و چاقی است. این دارو به عنوان یک داروی معجزه آسا برای کاهش وزن به طور فزاینده ای در رسانه ها محبوب شده است

افرادی که برای کاهش وزن از سماگلوتاید استفاده می کنند، باید با تغییرات سبک زندگی سالم مانند رژیم غذایی و ورزش همراه باشد. برخی از مکمل‌ها می‌توانند تلاش‌های کاهش وزن شما را تکمیل کنند یا به مبارزه با عوارض جانبی منفی در مسير كمك کنند،
مانند جایگزین‌های وعده‌های غذایی، پودرهای پروتئین، مولتی ویتامین‌ها، پروبیوتیک‌ها، فیبر، کراتین، اچ ام بي و کلسیم تقویت‌کننده استخوان و ویتامین د٣.

در حال حاضر، ، ازمپيك برای کاهش سطح قند خون برای افراد مبتلا به دیابت نوع ٢ تایید شده است. این داروها می توانند گران باشند ، داروها برای کاهش وزن کار می کنند. در یک مطالعه بالینی، افراد به مدت ٦٨ هفته، ٢.٤ میلی گرم سماگلوتید یا دارونما را به صورت هفتگی به همراه رژیم غذایی و ورزش تزریق کردند. نتایج نشان داد که گروه سماگلوتید به طور متوسط ٣٣ پوند (یا ٢٤.٩ درصد از وزن بدن خود) را در مقایسه با ٥.٧ پوند و ٢.٤ درصد در گروه دارونما از دست دادند

 

سفر لاغری با اوزمپیک

 

نقش ازمپيك در بدن

افزایش ترشح انسولین از لوزالمعده – انسولین هورمونی است که به گلوکز اجازه می دهد از جریان خون به سلول ها و بافت های شما منتقل شود تا به عنوان انرژی مورد استفاده قرار گیرد. من دوست دارم به انسولین به عنوان یک کلید فکر کنم. سلول‌های بدن شما به کلید خاصی نیاز دارند تا در را باز کند تا گلوکز (معروف به انرژی) وارد شود. در دیابت نوع ٢، بدن به این کلیدها پاسخ مناسبی نمی‌دهد و منجر به سطوح بالای گلوکز در خون می‌شود.

  • کاهش ترشح گلوکاگون

گلوکاگون هورمون دیگری است که سطح قند خون را افزایش می دهد. برای کمک به یادآوری آن، من آن را به عنوان «گلوکز از بین رفته» در نظر می‌گیرم زیرا به گلوکز اجازه می‌دهد از سلول‌ها خارج شده و وارد خون شود.

کند کردن تخلیه معده – کاهش زمان هضم غذا به کاهش سرعت افزایش سطح گلوکز خون بعد از غذا کمک می کند. این همچنین می تواند به احساس سیری و سیری کمک کند، یک ویژگی مفید برای کسانی که سعی در کاهش وزن دارند

با این حال، تغذیه، ورزش و تغییرات سبک زندگی مهمی وجود دارد که می تواند در این راه کمک کند.

 

  • مسائل روده

آیا می دانستید بیشترین عارضه جانبی ازمپيك که گزارش شده است، یک مشکل گوارشی مانند حالت تهوع یا یبوست است؟ اجازه ندهید مسائل قابل حل شما را از مسیر موفقیت دور کند. اجازه دهید کمک کنیم.

  • به دنبال حمایت کلی دستگاه گوارش هستید؟ با پروبیوتیک ها فلور و ایمنی روده خود را تقویت کنید.
  • معده درد، اسهال، گاز یا سایر علائم شکمی؟ از آنزیم های گوارشی کمک بگیرید. آنها با تجزیه آنچه می خورید، از گوارش شما حمایت می کنند.
  • ناراحتی معده؟ با زنجبیل* به آرام کردن آن کمک کنید.
  • یبوست گاه به گاه؟ با حمایت فیبر* تسکین پیدا کنید

فیبر از نظم گوارشی حمایت می کند و به رفع یبوست گاه به گاه کمک می کند. مصرف ٢٨ گرم فیبر در روز توصیه می شود، اما بیشتر افراد به اندازه کافی آن را از طریق غذا دریافت نمی کنند. فیبر نه تنها می تواند به مشکلات روده کمک کند، بلکه با کمک به احساس سیری و ثابت نگه داشتن سطح گلوکز خون، به مدیریت وزن نیز کمک می کند. با افزایش مصرف فیبر، مطمئن شوید که مقدار زیادی آب بنوشید.

پروبیوتیک ها باکتری های “خوب” روده را تامین می کنند که می تواند به فلور کلی روده، سلامت روده و ایمنی کمک کند.

آنزیم‌های گوارشی به تجزیه درشت مغذی‌ها (کربوهیدرات، چربی و پروتئین) کمک می‌کنند و به آزادسازی مواد مغذی حیاتی و حمایت از عملکرد سالم گوارش کمک می‌کنند.

اگر به دنبال تسکین ناراحتی معده هستید، زنجبیل و نعناع خوب هستند.
همچنين اچ ام بي و کراتین برای بهبود عملکرد ورزش
برای جلوگیری از از دست دادن توده عضلانی، شروع تمرینات مقاومتی ضروری است. دو مکمل کلیدی می توانند به حداکثر رساندن تلاش های ورزشی شما کمک کنند

ويتامين د و کلسیم برای سلامت استخوان
بسيار تراکم استخوان مهم است، به خصوص اگر مسن یا یائسه هستید، مکمل های طراحی شده برای سلامت استخوان را بررسی کنید. اینها معمولاً ترکیبی از ویتامین د٣، کلسیم، ویتامین كا و منیزیم هستند.

  • از دست دادن عضله

مطالعات نشان داده اند که سماگلوتید می تواند باعث کاهش توده عضلانی شود. پس از قطع دارو، عضله خود را حفظ کنید تا روند کاهش وزن را افزایش دهید.

  • بازیابی وزن

اکثر افراد پس از قطع دارو دو سوم وزنی را که از دست داده بودند، دوباره به دست می آورند. با حمایت مداوم از رژیم غذایی و رژیم ورزشی خود، نتایج تغییر دهنده زندگی خود را حفظ کنید.
و از مكمل هاي كنترل قند خون و اشتها مانند اپتركس كنترل شركت جي ان سي استفاده كنيد

اچ ام بي و کراتین برای بهبود عملکرد ورزش

برای جلوگیری از از دست دادن توده عضلانی، شروع تمرینات مقاومتی ضروری است. دو مکمل کلیدی می توانند به حداکثر رساندن تلاش های ورزشی شما کمک کنند، اچ ام بي و کراتین. اچ ام بي، متابولیت آمینو اسید لوسین، در کاهش تجزیه پروتئین و حفظ توده عضلانی در طول تمرینات مقاومتی نقش دارد. کراتین در طول تمرینات مقاومتی به عضلات سوخت می دهد و عملکرد تمرینی شما را تقویت می کند. روزانه ٣ گرم اچ ام بي و ٥ گرم کراتین مصرف کنید.

پودرهای پروتئین معمولاً ٢٥ گرم پروتئین در هر وعده ارائه می دهند و بارها و میان وعده های غنی شده با پروتئین می توانند بین ١٠ تا ٢٠ گرم متغیر باشند. از آنها در بین وعده های غذایی یا بعد از تمرین به عنوان راهی برای افزایش مصرف پروتئین روزانه خود استفاده کنید.

  • پروتئین آب پنیر به عضلات برای ورزش سوخت می دهد. کمبود پروتئین می تواند منجر به تجزیه عضلانی شود.
  • کراتین عملکرد تمرینی را افزایش می دهد و عضلات را در طول تمرینات مقاومتی تقویت می کند.
  • اچ ام بي، متابولیت آمینو اسید لوسین، به حفظ توده عضلانی در طول تمرینات مقاومتی کمک می کند.

 

شکاف های تغذیه ای

سماگلوتاید اشتها را تا ٣٥٪؜ کاهش می دهد.
اطمینان حاصل کنید که کاهش مصرف غذا منجر به کمبود مواد مغذی حیاتی نمی شود

جایگزین های وعده غذایی برای کنترل کالری دریافتی

شیک های جایگزین غذا روشی مناسب برای کنترل کالری دریافتی در طول کاهش وزن (یا حتی پس از کاهش وزن زمانی که فقط سعی می کنید وزن خود را حفظ کنید) است. آنها مملو از پروتئین های محافظت کننده از عضلات و همچنین ویتامین ها و مواد معدنی هستند که ممکن است کمبود آنها را داشته باشید. جایگزینی وعده های غذایی نیز راهی برای خوردن وعده های غذایی کوچکتر با حجم کمتر است (به جای وعده های غذایی بزرگ که می تواند برخی از آن عوارض جانبی ناخوشایند مانند حالت تهوع را ایجاد کند).

تمرينات مقاومتی را انجام دهيد

به طور منظم ورزش کنید تا در کمبود کالری باقی بمانید. ١٥٠ دقیقه ورزش با شدت متوسط در هفته و حداقل دو روز در هفته تمرینات مقاومتی را هدف قرار دهید. برای کمک به جلوگیری از کاهش عضله و استخوان، ترکیب تمرینات با وزنه مهم است. برای برنامه های تمرینی مبتدی، متوسط و پیشرفته از ما در جي ان سي ايران مشاوره كسب نماييد.

وعده های غذایی کوچک و مکرر بخورید

خوردن کمتر در یک جلسه می تواند به جلوگیری از حالت تهوع گاه به گاه، سوزش سر دل و سایر اثرات کمک کند. مهم است که حواستان باشد و پس از سیر شدن غذا را متوقف کنید و وقتی گرسنه نیستید از خوردن اجتناب کنید برای افراد مبتلا به دیابت، این یک استراتژی مهم برای حفظ سطح قند خون ثابت و اجتناب از بالا و پایین شدن بین وعده های غذایی بزرگ است.

پروتئین کافی مصرف کنید

تحقیقات نشان می دهد که مصرف پروتئین بالا در طول یک رژیم غذایی با کالری محدود به حفظ توده بدون چربی بدن، به ویژه در افراد مسن کمک می کند. توده عضلانی نسبت به توده چربی از نظر متابولیکی فعال تر است و آن را به بخش مهمی از تلاش برای کاهش وزن تبدیل می کند. در حالی که نیاز به پروتئین بسته به وزن، سن، جنسیت و سطح فعالیت بدنی متفاوت است، من به طور کلی ٥.٠ گرم پروتئین به ازای هر پوند از وزن بدن را توصیه می کنم. به عنوان مثال، اگر شما ٢٠٠ پوند وزن دارید، باید ١٠٠ گرم پروتئین در روز مصرف کنید.

غذاهای پرچرب را محدود کنید

از آنجایی که سماگلوتید هضم را کند می کند و بسیاری از افراد دچار ناراحتی گوارشی می شوند، ایده خوبی است که غذاهای پرچرب را محدود کنید (که به خودی خود دیر هضم می شوند). اگر حالت تهوع دارید، ممکن است بخواهید از غذاهای تند و نوشیدنی های گازدار نیز اجتناب کنید.

هیدراته بمانید

از آنجایی که سماگلوتید تخلیه معده و زمان انتقال دستگاه گوارش را به تاخیر می اندازد، مهم است که هیدراته بمانید و مقدار زیادی آب بنوشید تا همه چیز حرکت کند، به خصوص اگر مصرف فیبر خود را افزایش دهید.

خواب کافی داشته باشید

خواب کافی برای سلامت کلی و همچنین دور کمر شما مهم است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افرادی که به اندازه کافی نمی خوابند، شانس بیشتری برای چاقی دارند. این می تواند به دلیل عوامل زیادی باشد. کمبود خواب می تواند هورمون های کنترل کننده گرسنگی را تغییر دهد که می تواند منجر به پرخوری و انتخاب های غذایی ناسالم شود. ناگفته نماند که هر چه بیشتر خسته باشید، انرژی کمتری برای ورزش دارید

در آخر
تزریقات کاهش وزن سماگلوتاید به دلیل نتایج چشمگیر کاهش وزن، مداخلات دارویی محبوبی هستند. با این حال، معمولاً بسیاری از عوارض جانبی ناخواسته مانند ناراحتی دستگاه گوارش و از دست دادن عضله گزارش می شود. کاهش وزن طولانی مدت به سادگی یک قرص (یا سرنگ) جادویی نیست. این امر مستلزم ثبات، انگیزه، یک سیستم حمایتی و یک رویکرد سلامتی در سبک زندگی روزانه شماست. با برنامه‌های غذایی، برنامه‌های ورزشی و مکمل‌هایی که می‌توانند سفر کاهش وزن پزشکی شما را تکمیل کنند، جي ان سي ايران با جديترين متد هاي روز و مكمل هاي روز جهان در این راه تلاش ميكند به شما کمک ‌کند. مثل همیشه، قبل از مصرف هر گونه مکمل یا شروع یک برنامه ورزشی، با ارائه دهنده متخصص و مربيان مجرب و پزشكان خود صحبت کنید.

گرد اورنده : محمدرضا سياح مقدم