آموزش

سخن روان شناسی

روانشناس ها می گویند اگر می خواهید تغییر کنید باید خودتان را بپذیریم
: من متوجه شده ام که اکثر ما ذاتا علاقه ای به تغییر نداریم زیرا به این کار عادت نکرده ایم. تغییر کردن ممکن است برای کسانی که در منطقه ی امن خود احساس راحتی زیادی دارند ترسناک باشد. حتی برخی ممکن است بگویند دوست ندارند خود را تغییر دهند زیرا صادقانه بگوییم دیگر خودشان نیستند و احساس خوبی ندارند.

اما چرا تغییر کردن حس خوبی ندارد؟
دلیل اینکه احساس خوبی نداریم این است که ما انسانها موجوداتی عادتی هستیم. به محض اینکه از برنامه ی روزانه ی خود فاصله می گیریم احساسی عجیب و ناامن خواهیم داشت. مثل این است که شما یک راست دست باشید اما با دست چپتان بنویسید. این حسی عجیب دارد و شما فقط می خواهید که به عادت های قدیمی تان برگردید.

آیا لازم است که به طور مداوم در زندگی تغییر کنیم؟
البته که تغییر مداوم در زندگی بسیار ضروری است، زیرا شما باید بتوانید که با موقعیت خاصتان وفق پیدا کنید.

چارلز داروین بهتر این موضوع را توضیح می دهد: “موضوع این نیست که قوی ترین موجودات یا باهوشترین آنها زنده می مانند ، بلکه آنهایی باقی می مانند که بهتر نسبت به تغییرات واکنش نشان می دهند.”

پیش از آنکه تغییر کنیم چه کارهایی باید انجام دهیم؟
پیش از آنکه خود را تغییر دهیم، باید خود را همانطور که هستیم بپذیریم و درنتیجه به یک نقطه ی شروع احتیاج داریم. مانند این است که بخواهیم با برنامه ی Google Map یا GPS کارکنیم.

اولا باید کشف کنیم که ما حالا کجا هستیم (یا حالا چه کسی هستیم) و سپس مشخص کنیم که به کجا می خواهیم برویم (یا به چه کسی تبدیل شویم ؟ )

و اولین قدم همیشه این است که مشخص کنید کجا هستید (یا اینکه درواقع چه کسی هستید) و مکان خود را ثبت کنید (یا خودتان را بپذیرید.) زمانی که بدانید درواقع چه کسی هستید و خودتان را بپذیرید، آماده ی تغییر هستید.

آسمان در پيش چشمان من است ……. آفتاب آسمان جان من است

چون زمين در زير پاهايم بود ………كوه رقصان سر انجامم بود